woensdag 13 mei 2015

Wat komen we tegen?

Afgelopen dagen heb ik wat tijd vertoeft in de motorruimte.
Leuk om te ontdekken wat de staat is van zo'n oud autootje. Opvallend is dat bouten makkelijk los komen en de koppen nog netjes zijn. Tegenvalletje is dat de motor nog niet los is. Dat wil zeggen dat er geen mechanische beweging bij de zuigers mogelijk is.
De zaak staat in de week en ik hoop dat het over een aantal dagen los gaat lopen.
Een paar beelden:

 Mooie grill gescoord.
Splinternieuw en volgens model op de oorspronkelijke folder uit 1967.

Alleen het logo hoort bij een later type. Ik vermoed jaren 80.
Die moet er dus af.
Door de gaten van de boegies had ik een flinke laag wd40 gespoten. Ik dacht vervolgens en dagje later de motor rond te draaien via de krukas poelie. Hiervoor moest eerst het koelsysteem weg en ook een deel van de motorsteun. Helaas geen beweging.

 Dan de kop er maar af om wat meer te kunnen zien.

Setje "breinaalden" maar even in een kartonnetje gestoken. Het blijkt van belang dat de pennen later weer op hun originele plekje terug komen.

 Voorheen was dit een waterpomp. Misschien moet het een andere gaan worden...

Huidige staat. Ik bedacht mij dat ik meer succes zou kunnen hebben, wanneer ik de auto in de versnelling kon krijgen en dan voorzichtig duwen. Ik kreeg hem zowaar in de 4e versnelling. ik duwen en kreeg de auto naar voren. Helaas duwde ik gewoon door de koppeling heen. Later kreeg ik hem in zijn 2e versnelling en was bewegen niet mogelijk.
Geduld is een schone zaak. Mijn handen zijn ongeduldig en dus steeds zwart van het vet.

Tot gauw, Peter

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik doe nog een poging iets te plaatsen, Peter.
Geduld is een schone zaak en dat scheelt weer vieze vette vingers!!
Mooi dat je het zo enthousiast aanpakt. Er zullen vast nog wel een aantal bussen WD40 doorheen gaan, maar doe dit wel. Af en toe voorzichte tikken met de staal van een hamer op de bovenkant van de zuiger helpt ook. Laat ze maar schrikken of moet ik even langskomen, schrikken ze zeker!!hahhahahahaha.

Succes!!
Fred

XXL-man zei

Hee, Fred leuk dat je toch nog een poging hebt gedaan en met resultaat!
Die zuigers schrikken niet zo hoor. Ik heb er namelijk ook al in gekeken, dus ze zijn wel wat gewend.