Plan van aanpak

Niets is zo veranderlijk als een mens, maar of je het strikt volgt of niet, een planning maakt overzicht.
In grote lijnen:

Fase 1 verkennen, schrikken, strippen en interieur leeg
  • motorruimte leeg
  • verlichting en tank eruit
  • ramen eruit
  • deuren en achterklep eruit
  • auto op bokken
  • wielen, naven en remwerk eruit
  • stuurinrichting eruit
  • kabelboom en overig eruit
  • subframes eruit
  • overzicht maken van te vervangen plaatwerk.
  • speuren naar plaatdelen.
Fase 2 schoonmaken, reviseren en verzamelen
  • alle gesloopte delen reinigen en strippen
  • lijst maken naar te vervangen onderdelen op basis van urgentie
  • motor demonteren
  • motoronderdelen reinigen, reviseren, vervangen
  • subframes reviseren
  • ophanging en stuurdelen reinigen, reviseren, vervangen.
Fase 3 body
  • auto omkeren?
  • bodem reinigen
  • bodem lassen
  • anti roest behandelen
  • coaten
  • onderleidingen aanbrengen/ voorbereiden
  • auto terugdraaien
  • subframes terug
  • stuurinrichting terug
  • ophanging en wielen.
  • remmen
  • nodige plaatwerk buitenkant deel voor deel vervangen en nieuw inlassen.
  • ruimtes tussen plaatwerk tectyleren.
  • dakraam?
  • binnenkant spuiten
  • motorruimte spuiten
  • dak spuiten
  • deuren en kleppen spuiten
  • spatbord verbreders?
  • buitenkant carrosserie spuiten
Fase 4 opbouw
  • ramen plaatsen
  • deuren plaatsen
  • hemeltje aanbrengen
  • vloer bekleden
  • dashboard en bekabeling
  • tank plaatsen
  • motor plaatsen
  • uitlaat
  • wielen uitlijnen
  • accu
  • vloeistoffen
  • testen
  • stoelen
  • lampen
  • kleine dingen

apk klaar?

update april 2013:
we zitten nog in fase 2 met de rode mini.
Ondertussen een groene mini aangeschaft uit 1995.
Deze tot voorlopig rijdbaar opgeknapt om vast van mini rijden te genieten.

In 2014 is de rode mini gesloopt en zijn veel delen als donor ingezet voor de groene mini.

Maart 2015 was de groene mini klaar. Het beetje schade herstellen liep behoorlijk uit tot weer volledig "hard"maken van de carrosserie, gevolgd door spuiten en de techniek, waar nodig herstellen.
Nu heerlijk genieten en... volgende patiƫnt.

Mei 2015:
Start van groot project mk2 uit 1968.

Juni 2016:
Leuk bedacht, maar vaak lopen de onderdelen van fasen een beetje door elkaar. Zo zit ik bij de mk2 nog steeds in de schrikfase terwijl deze toch al ondersteboven in een spit hangt.
Toch geeft ieder stukje opknappen, hoe klein dan ook, veel voldoening. En dat is waar deze hobby om draait.

1 opmerking:

Unknown zei

Handig dat er hier een aantal fases worden genoemd, zo maakt het een stuk duidelijker met betrekking tot de motor onderdelen . Na het lezen van deze blog is het wat duidelijker voor mij!