Eerste liefde uiteindelijk afgeschreven

Hoe het begon.



15-8-2012


In Juli 2012 kwam de volgende gedachte bij mij op.
Leuk dat ik een nieuwe auto heb, maar die kan je alleen maar wassen.

Mijn voorgaande auto, een Citroen ax, had wel eens aandacht nodig. Wanneer dat dan weer in orde was gaf mij dat voldoening.
Dit begon ik te missen.

In overleg met mijn vrouw is het project "Mini Restaureren" geboren. Na weken van speuren is er een kandidaat:

Mini met wat werk...

Het moet natuurlijk wel een uitdaging zijn en helemaal klaar is ook zo saai.
Volgende week wordt ze gebracht.


Peter





Plekje maken.

17-8-2012
Gisteren de poort naar de achtertuin aangepast.
Deze was al breed, maar het kon net niet. Nu een deel van de schutting scharnierend gemaakt en alvast voorbereidingen getroffen voor een mini-carport!


Foto: poort af, volgt spoedig.
Toen werd ik 's avonds gebeld. Of het uitkwam dat de mini werd gebracht.
Nou, dat kwam uit. Ze staat nu op de oprit, en ze staat stevig daar 2 lekke banden.
Morgen even wassen en een apk'tje, of nog niet helemaal natuurlijk.

Zoals beloofd, foto's poort en plekje om te sleutelen.



Het was lekker weer om te klussen, dus de mini carport is nu af.


Ja er staat nu een ander ding. Je kan de mini er alleen parkeren, wandje dicht en de autodeur kan niet meer open. Leuk als de mini af is.
Maaar waar is ie nu dan?


Hier gaat het gebeuren!



Eindelijk van start

19-8-2012


Vandaag eindelijk tijd gehad om de mini achter het huis te zetten.
Dit viel niet mee met 2 platte banden.
Eerst geprobeerd alleen te duwen. Dacht dat het wel soepel zou gaan bij 34 graden, maar alleen het zweten ging soepel.
Nog even geprobeerd om meubel verplaats rollers onder de lekke banden te leggen, maar dat was ook geen succes.
Gelukkig heb ik een sterke zoon, Koen, die zijn spierballen wel even wilde inzetten voor een ritje met de mini.
Na veel steken en draaien en wederom lekker zweten, staat ze op de gewenste plek.
Nou, die komt er pas weer uit op motorkracht.


Nog even wat dingetjes kunnen doen voor het donker werd.
Nummerplaat achter verwijderd. Plaat is nog netjes. Jammer dat deze met 3 dikke bouten, dwars door de klep, vast zat.
Voorstoelen verwijderd.
Verder had ik voor het verplaatsen met veel gepruts de rechter deur los gekregen. direct maar het slot verwijderd. Deze deur moet waarschijnlijk toch worden vervangen. Ik heb er een mooi deurtje bij. Deze is alleen een beetje blauw i.p.v. rood, maar dat is veel latere zorg.

Fase 1 is in ieder geval van start!
Morgen weer even verder...

20-8-2012
Vandaag grotendeels het interieur kunnen verwijderen.
Stoelen, gordels, tapijt, schakelaar spul en de teller zijn er uit.
Ook de kabels van de choke en kachel zijn in de motorruimte losgemaakt en de kachelunit is er uit.
Ik was even bang, inch sleutels te moeten kopen, maar voorlopig is sleutel 11 en 16 voldoende.
Hier en daar moest er een schroef onthoofd worden omdat de boel wat vastgerot zat.
Het hemeltje moet er nog uit en dan eens flink de borstel er door.

Geven en nemen.

21-8-2012
Omdat in veel van de mini (af)neem heb ik besloten vandaag ook wat te geven.
We zijn de dag dan ook begonnen met een fijne wasbeurt en hebben de dag afgesloten met mini's eigen dekbedje.
Vandaag lekker opgeschoten. Ramen, hemeltje een deur en de motorkap verwijderd.
Het klinkt zo makkelijk, maar het was toch een middagje prutsen.
Het hemeltje is nog heel, maar behoorlijk vies. Gaan we later bekijken.
De deurrubbers zijn in redelijke staat maar de raamrubbers van voor en achterraam zijn verdroogd.
Bovendien kan het voorraam in de glasbak omdat er witte vlekken tussen de 2 lagen zitten. Gelukkig heb ik er nog 1. De deur verwijderen was nog wat. De moeren zitten in de wielkast. Het wiel moest er af. Niet de juiste moersleutel in huis (18) maar gelukkig ging het ook met een ringsleutel. Opkrikken en gauw een assteun onder het subframe. Krik zakken, auto ook?! Ook een assteun onder de dorpel, samen met de krik.
Gelukkig gingen de moeren er makkelijk af en ja, de deur is los.





Wat zit daar nou voor een bakkie achter de handrem.
Zit met popnagels, dus is zo verdwenen...


grill en bumper eraf




We kunnen hem ook Croky noemen...


Tijd voor het dekbedje.
Morgen is er weer een dag.


Vorderingen van de laatste 3 dagen.

26-8-2012
Afgelopen dagen niet stil gezeten, hoewel de regen toch een beetje vervelend was.
De tank is eruit. Er zat nog 7 liter benzine in, 6 jaar oud, dus nog niet zo duur...
De benzine is altijd goed om te spoelen en schoon te maken.
De klep, bumpers en achterlichten zijn eraf. Helaas zijn de achterlichten slecht. Deze zijn kostbaar.
Begonnen is aan de koplampen.
In de motorruimte heb ik vast wat ruimte makende dingen verwijderd, zoals carburateur, ontsteking en dynamo. Waarschijnlijk krijg ik een paar wielen voor weinig. Hard nodig omdat ik de koets niet alleen verplaatst krijg met 2 lege achterbanden.
Verder heb ik de gedemonteerde onderdelen gesorteerd en opgeborgen. Ik kan nu de schuur weer in.
Bekleding en stoelen heb ik elders ondergebracht.
Tussen het huis en de schuur heb ik een demontabele balk gemaakt om te kunnen hijsen.


Nog even een paar foto's




Grappig detail: zie het verschil van de gaten in de hoedenplank. Iemand maakte een gat voor een luidspreker. Die kon er niet in omdat de tank daar strak onder zit...
Ik maak daar een mooi plaatje in hoor!







Volgende week ben ik nog vrij.
Het is de bedoeling dat de motor er dan uit is.


Het valt mij op dat tijdens het demonteren steeds de gedachte: "dit moet nieuw" bij mij opkomt.
Dat word speuren van de winter.


Tot gauw.


Veel gedaan in 4 dagen.

30-8-2012
Dit keer met veel plaatjes.
Allereerst heb ik dinsdag mijn motorfiets verkocht.
De mini is een vervangende hobby en motorrijden gaat al 3 jaar moeizaam omdat ik last heb van duizelingen. (dit even terzijde). Kortom er is budget voor plaatwerk en gereedschap.
Maandag wat luchtgereedschap gekocht waaronder een straalset. Ook een takel. Deze is bruikbaar maar geen aanrader.
Woensdag de doppenset aangevuld met wat inch maten.
Nu staan er wat boeken over lassen en plaatwerken op de lijst. Ik ga zelf lassen. Dat moet ik nog (even) leren en ik ben er nog niet helemaal uit welke lasmethode ik ga gebruiken. Mijn voorkeur is TIG maar dat is blijkbaar de moeilijkste en nogal duur. Maar we gaan voor uitdaging, dus het zal wel TIG worden.
Binnenkort even een stukje stralen om te zien hoeveel rotzooi dat geeft. Het moet wel een tuin blijven...


Zo nu de vorderingen:
Hier volgen afbeeldingen, voorzien van commentaar.


Aandrijf assen moeten eruit dus de auto moet flink omhoog. Zeker omdat ik nogal XXL ben.


 De balkjes zijn nogal bros, dus het gewicht moet verdeeld worden.
 Eerst de fusee's los en het wiel weg.



 Schakelstangen los en schakelbak gedemonteerd, wiel er weer op.
 Van rechts naar links. Ondertussen ook de uitlaat en trekhaak verwijderd.
 Ja nu rechts nog even... Onderste fusee muurvast.
 Morgen is er weer een dag.




 Fusee uiteindelijk aan de bovenkant losgemaakt en motor vrij gemaakt.
 We gaan zo hijsen, spannend!
 Dit beugeltje is de basis tot budget hijsen.
 Zo zou het moeten lukken.




 Teuntje kijkt nog even of het zeil goed ligt. er kan best nog wat uit de motor komen...
 Dit gaat zo niet, motor schuift.
 Dit gaat veel beter!


 Auto een duwtje. Hee wat duwt dat ineens makkelijk.
 Ja, er kwam nog wat uit. die plank roest nooit meer haha.




 Regen in aantocht. Spullen ingepakt en een nieuw dekbedje voor de mini.


Teuntje houd het goed in de gaten.

Tot gauw


Wat langzamer.

5-9-2012


Ja, hoewel je mij niet hoort klagen, komt er voor een leraar heeft een einde aan de vakantie.
Het sleutelen zal nu voornamelijk op zaterdag gebeuren.
Afgelopen zaterdag is alle hydroliek, stuur, pedalen en wat lampenresten verwijderd.
Ook alle bedrading is verwijderd.
De foto's hiervan volgen nog. Ik weet even niet in welke bak ik het fototoestel heb gedropt. Kan zijn dat deze nu goed ingevet is...
Op de nominatie:
Subframes verwijderen, lasspit bouwen en aanbrengen.
We komen al dicht bij de bodem.


Tot gauw


Zoals beloofd:






Misschien denk je: "dat is kaal" maar er kan nog meer af!


Sleutelen op zaterdag.

9-9-2012
De weg naar een kaal chasis is nog maar kort.
Subframes en stuurhuis verwijderd. Klinkt simpel maarrr sommige boutjes zaten een beetje vast...


 Voorsubframe lag er zo naast. een vettige motorruimte heeft als voordeel dat bijna niets vast rot.


 Stuurhuis nog vast. Zoals je ziet hebben de de wielen een nieuwe functie gekregen.
 Stuurhuis los. Ik denk dat er een rubbertje moet worden vervangen voor de APK.
 Na veel zweet en minder aardige opmerkingen over engelse auto's, ligt ook het achtersubframe eraf.
 Ziet er nog aardig uit, vanaf een grote afstand... Heeft nog wat liefde nodig.
Nou, de krik kan in de kast want je pakt "haar" nu zo op.
Komende actie: Mini aan het spit!


Groetjes, Peter


Nog niet aan het spit.

16-9-2012
De mini sleuteldag was wat letterlijk wat mini (kort), omdat er ook aan een grote auto moest worden gesleuteld. Normaal stel ik dat soort dingen uit naar een niet mini dag, maar ja, hij kon niet meer stoppen.
Goed, nieuwe remschijven en blokken onder de Skoda. Kostte mij wel 3 uurtjes en een paar euro's, maar dan is die ook weer 2x zoveel waard...
Ow ja, ik had een goedkoop lasapparaat gescoord, maar die bleek toch iets duurder te worden. Ik kreeg een mooie brief van justitie. Iets met toegestane snelheid en correctie ofzo. Overigens is dat de 2e brief deze week van deze gasten. Op die mannier is mijn perslucht gereedschap ook al een beetje duurder geworden.
Laat ze boeven gaan vangen.
Ik ben aan het lasspit begonnen.
Het is voor 3/4 af. er moeten nog steunlatten aan en de wielen moeten er nog onder.
Was wel eens een lekker klusje zonder zwarte handen. Nu zat er alleen maar die zwaar giftige troep van het tuinhout aan haha.
Hieronder wat foto's









 Mazzel dat we een grote tuin hebben. Kunnen nog makkelijk 6 mini's bij. (sst. niet tegen mijn vrouw zeggen. heeft nog wat voorbewerking nodig)
 Volgens mijn gedachte hangt hier binnenkort een auto in...(De buurman vindt mij gestoord) (was ik al)


Ook de werkbank is nog wat zielig. Als het lasspit toch instort, heb ik altijd nog hout om een werkbank te timmeren, want als ik hier een motorblok op zet...
Tot gauw!


Hij rijd weer hoor.

23-9-2012
Gisteren veel gedaan.
Er waren ups en downs. Er gingen dingen goed, maar ook goed mis. Hoofdzaak: het blijft lachen met die mini en de spierpijn en de rommel horen erbij. Mensen noemen mij "miniman".


Wanneer je zo'n klassieke auto goed aanpakt, moet je van de gelegenheid gebruik maken om extra aanpassingen te doen. Zo ben ik gisteren eerst maar eens een skiluik in de achterbank gaan maken.


 Met een beroemde knabbelschaar..
 En hop, daar daar hebben we een luxe accessoire, het skiluik.
Nee geen grap, er zit een heus gat in.


Vervolgens heb ik de balk op diverse plaatsen met de carrosserie verbonden. Hierbij is het belangrijk dat de delen die bewerkt moeten worden, goed toegankelijk blijven.
Daarna de balk voor en achter ondersteund, zodat de dingen waar de koets op lag, konden worden verwijderd. Klinkt simpel..
Daarna het lasframe er zo dicht mogelijk onder gezet om de balk er in te hangen.
Koen kwam even helpen omdat ik een paar PK's tekort kwam.




 Zo, even in dat V'tje hangen
 Het is een beetje hoog pap.
 Gelukt!
 Kijk, nou kan ik hem omdraaien.
Vandaag heb ik voor het eerst een auto achteruit gezet met een hamer.


De auto hangt te hoog. Ik kon eerst niet bij de bodem omdat de grond in de weg zat.
Nu moet ik een steiger gaan huren..


Een beetje draaien en meten leert mij dat we 30 cm mogen zakken.
Ik maak mij toch een beetje zorgen over de balk. Het achterste deel houd het goed, maar het voorste deel buigt flink door.
Eerst het gevaarte maar wat laten zakken.


 Zoals de titel vermeld, rijd de auto weer. Hij kan alleen niet zo hard maar het is wel reuze handig.
 Ik blij dat ik een hijsinrichting had gemaakt voor de motor. Balk optakelen, frame verlagen en zakken maar.. KRAK
 Eigenlijk zag ik het al aankomen. Er zat een zwakke plek in de balk. Zou ik hem nog kunnen ruilen?
"Het is voor een schutting bedoeld meneer" hoor ik ze al zeggen.
De boel is doorgezakt, maar hangt niet op der grond. Gauw de boel ondersteunen en het plan bijstellen.
Gelukkig had ik nog een hardhouten balk staan. Er staat niet op dat deze speciaal voor een lasspit is, maar hij blijkt het goed te doen.
Helaas is de foto met de nieuwe balk niet goed opgeslagen.
De constructie is nu veel steviger.
Ik heb nog wat geborsteld aan de bodem, lasspit weggereden, stoeppie vegen en lasspit weer terug.
Zo dat was me het daggie wel.Van 10.00 tot 19.30 "in de tuin" gewerkt.
Volgende week ga ik bekijken welke plaatwerk delen nog bruikbaar zijn en welke niet.
Dan kan de slijptol er in en begint de jacht naar plaatmateriaal.
Ook moet ik nog een gasfles met Argon en een reduceerventiel regelen om te kunnen lassen.
Alles op z'n tijd.
Tot gauw!


Zand en slijpschijven.

30-9-2012
Lekker weer een dagje geklust!
Het lijkt niet zoveel maar het is een stap in leren en durven aanpakken.
Tijdens de "zoektocht" naar rotte delen, kwam er een kleine depressie langs. 1 achterscherm blijkt wel erg volgesmeerd met polyester. Dit was gewoon over verf en roest gesmeerd en wel netjes gespoten. zonde van het knoeiwerk dat niet tot een duurzame oplossing heeft geleid, maar de vorige prutser wel veel tijd heeft gekost. Omdat ik een eindresultaat wil behalen dat zeker 10 jaar plezier oplevert, zal het achterpaneel vervangen moeten worden. De dorpel en het voorscherm gaan er ook af dus de hele rechterkant word uiteindelijk mooi nieuw.
Om eens te kijken hoe het gaat heb ik even gezandstraald. Nou ik heb een gelaatsmasker gekocht en die vergeet je echt niet op te zetten! Stralen gaat langzamer dan ik dacht. met de hand schuren gaat net zo snel.
natuurlijk zijn er veel plaatsen waar ik niet goed bij kan. Dan is stralen perfect. zand ligt al snel overal en is dus snel op. Een oude stofzuiger met een nieuwe zak is erg handig voor hergebruik van het zand.
Het eerste deel (voorscherm en a-paneel) heb ik uiterst voorzichtig verwijderd.
Eerst heb ik de naden met een staalborstel schoongemaakt waardoor de laspunten zichtbaar werden.
vervolgens al deze punten doorboord.
Toen de haakse slijper door het scherm zodat er alleen nog een rand te verwijderen was.
Met een plamuurmes en een schroevendraaier de lasnaad losgewerkt.
Wat deze kant betreft is het frontje heel gebleven en kan het nieuwe scherm er zo op.
Het binnenscherm heeft een beetje reparatie nodig, maar kan gelukkig behouden blijven.


Hier wat plaatjes.


 De krachten op het koppelstuk van de balk door de auto hadden wat schroeven onthoofd. daarom toch een hulpbalkje geplaatst. Niet op foto, maar de uiteinden van de balk zijn voorzien van een stuk regenbuis om soepeler te kunnen draaien.

Zandstraal oefening
 Ja, kan er ook af
 Zorgwekkend plekje
 Knoeiwerk van een ander, slijpen we er uit. Zijn we ook van zorgwekkend plekje af.
Zie die punt... Sta ik met voorbehoedsmiddelen als werkhandschoenen en een veiligheidsbril te werken. Blijk ik toch een intiem moment te hebben met de mini en wat dna van mijn voorhoofd aan de punt af te staan. Puntje maar even omgebogen.


 Scherm en a-paneel verwijderd, Peter tevreden, wat geleerd, wat overwonnen.



Moeten we ook eens naar kijken...

Next time:
Aanschaffen van een deel van het plaatwerk.
Aanschaffen lasspulletjes
Start "bodemonderzoek"
Krantenwijkje?

Waterig dagje.

7-10-2012
De zaterdag is doorgaans mini dag.
Beetje balen dat er dan een mini rivier door de straat stroomt.














De carrosserie blijft lekker onder het zeiltje en ik verplaats de actviteiten naar onder het afdak.
Mijn focus is gericht op het subframe en mijn mode staat (al een tijdje) op slopen.










Ja, beetje roest en die bout zit daarom vast.
Als we er niets aan doen, gaat hij vanzelf een keer los... onder het rijden.








Ook hier een natuurverschijning. Het water heeft zijn weg gevonden.




En hier hebben we last gehad van roestratten.



Kijk, zo'n wiel moet er af.
In het midden zit een kroonmoer.
Ik had alleen een steeksleutel 24 en een hamer.
na een paar tikjes bleek de sleutel over de moer te gaan.
Dop gekocht, even iets beweging, Bestuderen...
Dan maar de andere kant op draaien...los.
Ow ja aan de linker kant is de schroefdraad andersom, zodat de moeren zichzelf niet losdraaien tijdens het rijden.
Het waren 5 lange minuten haha.


 Trommel, bouten en remwerk verwijderd. Voor de verandering was het remspul in zeer goede staat.


Draagarm hebben we uiteindelijk bevrijdt met de slijptol.
Natuurlijk hebben we dit verhaal ook aan de andere kant gehad. Alleen was daar de moer wat sneller los!
Hoewel anderen mij best handig vinden, weet ik nog niet of ik dat frame kan redden.
In ieder geval moesten de spulletjes er toch af en had ik weer een leuke dag...

Groetjes Peter.

Inspiratie weekend

14-10-2012


Zondag 14 oktober was er een clubdag van de minisevenclub. Daar moest ik maar eens heen! ideen. contacten, onderdelen en veel water... Ondanks de regen waren er toch aardig wat mini freaks.


De bijeenkomst was op het terrein van Maxis Muiden
De slimste handelaren hadden hun stand onder het afdak voor de winkels.
De plaatselijke fast food deed goede zaken omdat men zich warm moest zien te houden. Ook ik heb een milkshake genomen.


Je kon je stuurmanskunsten vertonen. Helaas startte mijn mini niet vanmorgen, dus ik moet tot de volgende keer (of 5 keer verder) wachten.


Hoezo geen laadruimte.


 Het zal maar achter je opdoemen op de snelweg.
 Supergaaf, een mini autoambulance, perfect afgewerkt.
 Aankopen van nieuwe spulletjes. 1x mini zonder roest en stuurhuis rubbers.
 Set oude achterlichten, voorzien van achteruitrijd verlichting.
Omdat ik geeneen sleutel bij de mini heb (jaja wel een eigendomsbewijs) toch een set sloten voor een mooi prijsje kunnen scoren.


Er waren nog allerlei verkiezingen en games. De dag was goed georganiseerd door de minisevenclub, maar viel behoorlijk in het water.
Toen mijn jas door ging lekken ben ik huiswaards gegaan.
Groetjes! Peter


Niet zonder slag of stoot.

26-10-2012
Vandaag weer een middag kunnen knutselen.
Het was behoorlijk koud en ik had nog een klusje waarbij de kou mijn vriend kon zijn.
Op de bodemplaat zaten namelijk bitumen platen geplakt. Austin deed dit voor geluid isolatie, maar het is nu erg onhandig omdat onderliggende gebreken niet zichtbaar zijn. Bovendien kan er vocht in de gleuven onder de platen komen. Weg dus.
Bitumen is teer en kan dus een knoeiboel opleveren. Ik had al een verfafbrander gekocht om de platen te verwarmen en los te trekken, maar nu ontdekte ik een mooiere methode. Kou + slag of stoot = stuk van de plaat weg.
Verder had ik mij bedacht dat de dwarsbalk waar de stoelen aan horen te zitten, er tijdelijk uit moet om de bodem goed te kunnen repareren. Ook hier veel slag of stoot, veel boren en wat slijpen.
Hier de foto's
Voor aanvang. De spanbanden dienen om de auto in positie te houden in het lasspit.
In het midden zie je 2 zwarte beugels. Deze waren voor de stoelbevestiging en komen er niet meer in.


Even lekker met de beitel er door en alle teertroep (een kilogram of 2) is er mooi uit.
Wanneer je goed naar het plaatje kijkt, zie je aan de koker dat deze net voor het gaatje verbogen is. Dit heeft hij ook net voor het midden. Ik vermoed dat dit door een aanrijding is gekomen. Dit verklaart dan ook de knoeierige reparaties aan rechterkant. We gaan hier nog het een en ander wegslijpen...


 Zo, kokertje eruit. Zonder zweet, want daar was het te koud voor.


De bodem is klaar voor het betere slijpwerk.
Tot gauw, Peter.


"We" worden al handiger.

4-11-2014
Zaterdag hadden we andere bezigheden, maar eerder ben ik toch nog even onder 't zeil geweest.
Het linker spatbord verwijderen duurde een halve dag en nu het rechter was er in 2 uurtjes af. eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat er nog een randje af moet, maar met de wintertijd is het zomaar ineens donker.
Verder word nu het schaalmodel bijgestaan door 2 vriendjes. Het leek mij leuk om daar een verzameling van te maken. Dat liep anders. Er was een collega die mij waarschuwde voor de omvang die zo'n verzameling aan kan nemen en moeder de vrouw ging het dan ook direct aan banden leggen.
Ze heeft een deal met mij gemaakt. Ik krijg een kist voor de modelauto's. Als deze vol is, koop ik geen nieuwe meer bij.
2 nieuwe modellen van klei met een gleuf voor kleingeld. er moet veel geld in, want dat is beter voor de wegligging

 Spatbord rechts is er ook af

 Als ik alle roestige delen gelijktijdig verwijder, is er geen rechterkant meer...






 Verwijderde spatbord (is te koop hoor) en een stoffige luchtslang die ik er onder aantrof.


 Het randje dat er nog af moet.




De kist voor de modelverzameling.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
Tot gauw, Peter


Bbbinnen werken met deze temperaturen.


18-11-2012
Hoi, daar ben ik weer hoor.
De tijd is aangekomen dat buiten werken met stukken ijzer niet meer onder de categorie "hobby" valt.
Gelukkig is er nog veel opknapwerk voor in de schuur.
Gisteren ben ik daarmee gestart.
Mijn eerste slachtoffer is het stuurhuis. Dit is het mechaniek dat de stuurbeweging omzet naar het duwen en trekken aan de wielen.
Voor demontage van de auto heb ik deze getest op speling. Speling is dat na 3x rond met het stuur, de wielen gaan bewegen. Dat had ik dus niet. Wel was 1 rubber aan vlarden.


De voortgang was gisteren nog niet zo groot omdat ik nog even mijn draai moet vinden in het schuurtje.
Al snel had ik door dat schoonspoelen met benzine snel werkt, veel troep geeft en duizeligheid. Toch maar even buiten spoelen dus.


 Hier moet het gaan gebeuren. Niet ideaal, maar zo weten we dat het hobby is.


 Wat wil ik nog meer. Gewoon een eigen kruk


 En niet te vergeten, een heuse kachel. Je zou haast het huis niet meer in willen.


 Hier het slachtoffer. Het stuurhuis. Mijn keuze is hierop gevallen omdat dit 1 van de eerste dingen is die gemonteerd moet worden bij de wederopbouw.


 Moddervet heet dat.
 Spoelen met benzine die ik uit de tank bespaard heb. Ik denk Super(benzine) want het werkt heel goed.
Na er een tijdje met mijn bek hoofd boven te hebben gehangen, ben ik mij bewust van de bijwerkingen.
Lekker buiten zetten dus. (en dan is het nog mazzel dat ik niet rook)


 Er zaten plasticjes achter de beugels. Hier zal ik er 2 van namaken om het origineel te houden.


 De hoes was er zo af. De stuurkogel wordt een ander verhaal.


 2 zere handen verder...
Gewassen en schoongekrabt. De rechter stuurkogel moet vervangen worden. het hoesje is stuk, en het zijn de kosten niet. De volgende actie is het nalezen in de restoration manual of het nuttig is om nog verder te slopen. verder even vet scoren en bedenken of en wat voor kleurtje we dit gaan geven.


Tot gauw, Peter


Heel vet.

25-11-2012
Gezien vorige week, wil ik het vet niveau nog even aanhouden.
Even kijkend in bakken en dozen, was er gelukkig nog wel wat vets te vinden. De homokineten bewaar ik nog even voor een echte smeerpoetsdag. Vandaag de achterwiel ophanging.
Kachel aan en puzzelen maar.


 Een oude bekende van vorige week. Het stuurhuis. klaar voor een likje "mooi over roest"


De linker draagarm. Hier hangt het achterwiel aan en zorgt ervoor dat het wiel op en neer kan bewegen.

Het flexibele deel van de remleiding is iets te flexibel en mag met pensioen. Als we remmen, willen we graag stoppen en niet dat alleen de slangen dikker worden.

 Aan de draagarm zit ook een kogelgewricht voor het unieke veersysteem.


De kogel valt in een kunststof cupje. Ik vond dat het verwijderen van de cup bij het reviseren hoort. Bovendien was ik benieuwd of deze nog dieper kon.


Door de draagarm loopt een lange as. Hiervoor is een revisiekit leverbaar omdat er nog wel eens speling op ontstaat



 Asje eruit. Nee, niet met de getoonde moker eruit gemept. De moker diende als aambeeld.


Ja deze komt in aanmerking voor revisie. In de arm zit een naaldlager. Even nazoeken hoe die er nau weer uit moet... en natuurlijk de revisieset bestellen. gelukkig is sinterklaas in het land.


Owja, het cupje dat ik er zonodig uit moest halen. Deze doet het niet meer. Misschien past zo'n koffiecupje wel haha.



 De rechter draagarm. Zelfde verhaal. Cupje laten zitten en de as is in een veel betere conditie.


Dit noemen we een trompet met daaronder de veerbol. Hij is van aluminium en kan dus lekker niet roesten. De trompet wordt vaak vervangen door een hi-low set om de wagenhoogte aan te passen. Jawel nog lager. Moet ik ook nog een duikcursus volgen om in de auto te komen.




Tegenvallertje. De bevestiging van beide achterschokbrekers is tussen de rubbers voor de helft weggerot.
Die hoeven we niet schoon te maken.




De wielnaaf met lager. Ziet er goed uit, dus borstelen en klaar voor een likje.
Ik mis een paar foto's. Misschien had de camera het koud.
Bij buiten 1 graad celcius is lakken niet aan te raden. We sparen dat werk maar even op.


Tot gauw, Peter


Het werd wel eens tijd.

26-11-2012
Dik 2 weken niets geschreven.
Ook niet veel tijd gehad voor de mini, maar tussendoor wel een en ander geregeld.
Na wat piekeren toch besloten om het achter subframe niet meer te gebruiken. Verder de onbrekende lasspullen gekocht. een compleet, minder rot subframe gekocht en een middag aan het aanrecht geklust met wat lampenwerk.


Fotoooo's





 Een ander achtersubframe. veel minder rot en reserve onderdelen. Deze is van 1988. voordeel is dat daar direct 12" wielen op passen. verder zijn de draagarmen en schokbrekers in een hopelijk betere staat.


 Omdat ik veel vet verwijder, zal er ook nieuw in moeten. Vandaar mijn eigenste vetset




Voor de toekomstige laswerkzaamheden. Er hoort ook een gasfles bij. Die staat even in de schuur en komt nog wel eens op een foto.
 Ongelofelijk, hoe goedkoop een automatische lashelm is. En het is altijd prettig dat je na het lassen ook nog wat kan zien...

 De oude achterlichtunits, gevolgd door een typetje nieuwer met achteruitrijlampen.




 Ik kocht ze voor weinig. Gevolg is dat ze meer dan een beetje aandacht nodig hebben.
De "glazen" zijn gereinigd en gepolijst. De rubbers moeten worden vervangen. De glazen waren gemonteerd met stopverf haha.
Ook de koplampen zijn in behandeling. Heb inmiddels een redelijke set lampen en chrome randen.
Foto's hiervan komen nog wel.


Tot gauw, Peter


Tijdens de koude dagen.

20-2-2013
Nee, ik ben de Mini zeker niet vergeten.
Omdat ik geen verwarmde garage heb, moesten de activiteiten op een lager pitje.
Mooi om mijn gedachten eens te laten gaan over hoe en wat te doen en over wensen voor het eindresultaat.
Ik heb lang nagedacht over het uiterlijk. Het dak en de grill worden zeker zwart. De koets wordt donker rood. Spatbord verbreders worden los gespoten en later aangebracht. Deze worden rood of zwart. De bumpers worden ook zwart.
Wel grappig om daar nu over te dromen, terwijl de auto nog een gatenkaas is.
Ik ben op speurtocht naar stoelen geweest en heb wat gevonden.

Heerlijke stoelen uit een Peugeot 206. De bekleding heeft aandacht nodig, maar dat kan ook als de rest af is.
De stoelen waren al nodig omdat de bodemplaat moet worden aangepast.
First impression:
Ook heb ik het voorlopige besluit genomen om i.p.v. de achterbank een kist te maken. Deze dient dan voor geluid en extra berging. mooi bekleden natuurlijk. Dit plan is ook pas voor na de apk keuring.


Het "nieuwe" achtersubframe dat ik in december heb gekocht, is in een veel betere staat. De onderdelen die er af zijn gekomen (deze keer zonder slijptol) zijn goed te gebruiken. Een mooi setje remtrommels met ingebouwde spacers. Nu heb ik 3 breedte maten. ook de draagarmen zijn beter en de schokbrekers zijn goed bruikbaar.
Dit keer hebben de roestratten er nog niet aan gevreten...
Het frame is bijna kaal. Als v.d. week het zonnetje schijnt, kan ik de laatste restjes demonteren.


Gisteren even wat onderdelen van de motor verwijderd en motornummers op de foto gezet.
Ik wil binnenkort even kijken of ik het blok schoon genoeg kan poetsen om te beslissen of het een verfje nodig heeft. Van oorsprong is het motorblok geel. Dit geeft aan dat het een 1000cc motor is.
Ja, 1000cc, dat wordt scheuren. De fabrieksopgave  geeft een topsnelheid van rond de 130 km/h en Ik hoorde van minirijders dat 90km/h een mooie cruise snelheid voor de snelweg is. We gaan het hopelijk meemaken.


De kleurimpressie.


Radiator en koelvin verwijderd.


Verder ben ik nu lid van de Mini Seven Club Nederland.
Op maandag 18-2 ben ik naar een clubavond geweest en met een paar Mini gekken in gesprek geweest. Leuk en ook nuttig. Zo weel ik nu dat wanneer ik in de huidige stand van de auto niet de dorpel er uit moes slijpen. Anders knakt ie...


Groetjes en tot gauw,
Peter


Op naar mooi weer.

12-3-2013
Zo, het zonnetje schijnt vandaag, maar toch is het vreselijk koud.
Komt daar soms die uitdrukking vandaan, "schijn bedriegt"?


Afgelopen zondag ben ik met Saco, mede minisevenclub- lid mee geweest naar de midden Limburg rit. volgens het grensbenadering systeem. Saco zocht en navigator en ik wilde leren navigeren en ook wel eens een rijdende mini meemaken.
Superleuke dag gehad en, we waren ondanks mijn "navigatiekunst" niet eens als laatste geƫindigd.
Kleine impressie:




41 mini's op de parkeerplaats in Ospel


Tussenstop bij de Minifarm voor een heerlijk kopje koffie met een plakkie cake


Het is een echte Farm! De Mini's staan als (heilige)koeien in de stal.


Terug naar de realiteit.
Vorige week heb ik hier en daar een moment aan het achter subframe geborsteld en geschuurd.
De achterste rand was nogal gegolfd. Ik vermoed dat dit door een dikke uitlaat is gekomen die af en toe zijn eigen weg wilde gaan. Dit was mijn eerste uitdeuk ervaring.


Ik ben er eindelijk uit, wat ik allemaal op het ijzer ga smeren en spuiten. Kost een hoop zakgeld.
Roestresten ga ik verwijderen (na geborstel en geschuur) met Rustico.
Dan ga ik alles conserveren met Owatrol waarna alles in de 2K Primer word gespoten.
De bodem wordt verder afgewerkt met Colad M40 undercoating. deze blijft flexibel en bevat rubber en polymeren en houd stenen en geluid tegen. Zal ik het ook op de bovenkant smeren?
De planning is rode basislak op de buitenkant en zwart op het dak en dan nog een sausje van blanke lak erover.
Het is een fijne gedachte om het op een rijtje te hebben, maar belangrijker is dat de body weer 1 geheel word.
Owatrol, Colad en Primer heb ik als eerste nodig. Dus dat eerst maar eens bestellen.


Tot gauw!


Even wat anders.

1-4-2013
Jazeker, lekker bezig.
Achter subframe ligt gestraald en gereinigd te wachten op conserveermiddel.


Maar..., na familieberaad is er overeengekomen dat, om deze restauratie niet af te hoeven raffelen er een 2e rijdende mini zou komen.
Na 2 weken internetten is er 1 aangeschaft. in de advertentie stond:"ik kan er niet meer voor zorgen"
en de achterkant zat in elkaar, wat goed voor de prijs was.
Een Mini Balmoral edition met spi 1.3 motor uit 1995.


Foto's


Plek genoeg!




Past makkelijk


Leek makkelijk te herstellen, maar kostte wel een dagje


 Beter


 Voorlopig opgelost




Niet helemaal mijn smaak


 Opgelost


 De grill was wat rommelig




Tijdelijk opgelost met een oud hekwerkje en een likje verf. mooi om te zien hoe een zwart grilletje staat.


 Open dak was niet helemaal top. Ook een dagje werk.




Het dak sluit weer goed af. Gelukkig maar want het was heeeel koud met een tochtend dak.


Ik ben zeer tevreden met deze aankoop.
Deze week nog een deur vervangen, poetsen en nog wat kleinere dingen doen.
Daarna kan de aandacht weer naar het project...


groetjes Peter


Back to base.

12-5-2013
Bijna vergeten, maar we waren eigenlijk met een rode mini (zover daar nog sprake van een auto is) bezig.
Nou, maar eens onder het zeil kijken, even naar de bouwmarkt voor verstevigingsmateriaal en gaaan.




Ik heb de raad ter harte genomen om eerst verstevigingen aan te brengen voordat ik de dorpels er uit slijp.
Hiervoor heb ik de dikste verwarmingsbuis gekozen. niet duur en lekker stevig.
Beetje spelen met de staalborstel en de slijpschijf.







Ow ja, ik moest nog leren lassen...
Dan eerst maar even op een proefplaatje.


 Na enig gespetter en gedraai aan knoppen...












Nee, het wordt geen sportwagen, anders had ik wel voor een ander karretje gekozen en ja, ik moet het er ook weer netjes uit zien te krijgen.






Van de winter is mijn superstevige tuinhout lasspit, iets verder doorgezakt, waardoor de mini niet volledig om kan worden gedraaid. Gelukkig is dit ver zat.







De benzineleiding en de stroomkabel verwijderd. 







De buitendorpel eraf.



Hier en daar al een heel rot stuk verwijderd. de grotere stukken slijp ik pas weg wanneer ik de nieuwe delen erbij heb. Zo raak ik de "grenzen" niet kwijt.




Lekker klussen in het zonnetje





Hier en daar een beugeltje en pijpje dat we nieuw zullen moeten maken.




Gordelbevestiging, is die moer die je ziet. niet vergeten terug te zetten of te behouden.




Ophangpunt van achtersubframe... Hoeveel mini's rijden er rond in deze staat? Om van se staat van het frame zelf dan maar niet te spreken.





Hier is al een hobbiebob aan de gang geweest. Kan alleen maar mooier worden!






De bak van het reservewiel is nog prima. Daarachter is nog wat werk.




Deze plaatjes worden onterecht krikpunten genoemd. Tijdens de productie werd de kale body hiermee op een kar geplaatst. Wanneer je hieronder een krik plaatst is de kans groot dat je alleen de bodemplaat omhoog krikt i.p.v. de hele auto.





Het eerder schoongemaakte stuurhuis dat nog een kwastje nodig had.




De trompetten en bollen schoongemaakt en het metaal een kwastje gegeven.


Op hemelvaartdag samen met Mieke meegedaan aan de Dauwrit. Nee, niet van duwen maar van vroeg op.
Samen met zo'n 30 andere mini's lekker gepuzzeld en gezellig ontbeten. Dit alles was weer toppie verzorgd door de minisevenclub.nl
Voorbeeld van een breinbreker op de vroege ochtend...


Groetjes en tot gauw, Peter


Mei 2014. 

Na lang peinzen en overwegen de beslissing genomen om de lieve rode mini te gebruiken voor onderdelen.
Voor een mini uit 1983 waren er erg veel kosten. Centen die ik liever uitgeef aan de restauratie van een ouder exemplaar.
Bovendien had ik twijfels of de bodem was doorgezakt.
Veel onderdelen en plaatwerk dat al  aangeschaft was, kan worden gebruikt voor de Spi uit 1995.
Deze even aanpakken, heeft geleid tot een roestauratie project die ook maanden in beslag neemt.
Hier zal ik verder over schrijven op de hoofdpagina.
Uiteindelijk heeft de rode mini niet veel gekost, maar ik heb mij er wel kostelijk aan vermaakt!



















1 opmerking:

Anoniem zei

Wat jammer dat je er mee bent gestopt.

Ben ook van plan om een opknapper te kopen en te herstellen.

Vond dat je goed bezig was.

Gr Willem