woensdag 6 augustus 2014

Bodem en dorpels aangepakt

April 2014 tot juni 2014
Hoewel het plan was om na de kofferbak revisie even de dorpels op te lappen, keuren en lekker rijden, werd het toch een uitgebreide slijp en las partij. Als ik een rotte plek zie, kan ik dit nu eenmaal niet negeren.
Uiteindelijk is het complete interieur er uit gegaan om alles goed aan te kunnen pakken.

Eerst de buitendorpel er maar eens afslijpen.
Volgens het Hayes restoration manual moet ik de rest er met de voet aftrappen, maar ik wil de bodem nog gebruiken dus rustig buigen met de hand en een tangetje.
Op vele plaatsen de betumen laag die binnen op de bodem zit verwijderd.
Dit was een steun om de originele krik in te plaatsen. Ik zal het nu maar niet meer doen.

Gelukkig egaal rot van voor tot achter...


De gaten die je nu ziet zitten in de binnendorpel/ bodemplaat.
Mooi vers stukje plaatwerk. Helaas loopt het profiel van vervangend plaatwerk anders dan het originele profiel van een SPI bodem. Daarom heb ik het nodige klop en tikwerk uit moeten voeren om het passend te krijgen.
Maar ja, als ik allemaal passende delen had willen hebben, had ik wel een legpuzzel gekocht.
Goh al heel anders dan de naar binnen gedeukte bodem.

Voorste bodem reparatiedeel sluit aan op de dwarsbalk die onder de stoelen doorloopt.
In de hoek was het materiaal van het reparatie paneel niet toereikend en zal ik extra stukken moeten inlassen.

Ritslassen. Boven en onder is de rand van overlappend plaatwerk gelast om optimale stevigheid te verkrijgen.

Mooi stukje binnendorpel vervangen.
Dat ziet er buiten zo uit. Die moer is voor de gordel en dat gat eronder zit nou eenmaal in de dorpel.
Nog even het hoekje linksvoor na alle acrobatische smeed en braad acties.
Dwarsbalk mooi schoon maar moet nog even dicht.

Overal waar de fabriek destijds een flapje heeft aangelast om een leiding te klemmen, zit nu een roestplek onder de coating. Actie is flapje, waar onnodig wegslijpen en behandelen. Eventueel stukje plaatwerk vervangen.
Verderop zie je een aangelaste schroef uitsteken. Hier zijn er 6 van en bedoeld om het hitteschild te bevestigen. Deze zijn vervangen voor nieuwe.

Dwarsbalk moest nog dicht.

In Actie

Geimproviceerde krikpunt. midden van het plaatje moet nog open.
Buitendorpel voorgeboord om te lassen
Rand voorgeboord om te lassen
Rand had wat rotte stukjes die je zo eenvoudig oplost.
Eerst proplassen, dan randje lassen en de lamellenschijf er achteraan.
Nieuw.
Strak.
Vooraan netjes aangesloten.
Likje verf om roest te voorkomen.

Ik doe dit dus voor het eerst hoor.
de kleur lijkt licht door de flitser.
Mini gedraaid om het feestje te herhalen.
We worden er al handiger in

Reeds in de verf, ingelast plaatje waar de stoelbeugel bevestigd wordt. Aan beide kanten even rot.
Bij hoeveel mini's zou dit nog meer zijn?
Plaatje met nieuw bevestigingspunt voor de hitteschilden.
Donorplaat om dwarsbalk dicht te maken.
Schiet lekker op.
Nieuwe bodemplaat
Flinke ritssluiting
Achter
Onder

Goot voor de stroomkabel ontroest

En weer klaar om de buitendorpel te plaatsen.

Groet, Peter

Geen opmerkingen: